Sanna Levelius - Illustration | Blogg
illustration, visuell kommunikation, konst, bilder, teckning, pedagog, bildspråk, bildförståelse, kommunikationsmaterial
1815
blog,paged,paged-58,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-1.6,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

YouTube 3

YouTube är en relativt enkel sida som är lättnavigerad trots det enorma utbudet av videoklipp. När man först öppnar sidan möts man av ett antal rubriker och thumbnails (små bilder) där du kan klicka och gå vidare på video eller kategorilänk.

För att söka efter en video kan man klicka sig vidare på ett antal olika kategorier och ett otal underkategorier. Vet man vad man letar efter är det nog ändå vanligast att skriva in sökord eller rubrik i sökrutan. Den information som först blir synlig är en stillbild från videoklippet, en rubrik, uppladdningsdatum, användaren som lagt upp klippet och ofta även en kort presentation. Utöver detta finns en siffra på hur många unika användare som laddat ner klippet och hur den har rankats.

Varje användare som skapat ett konto och laddar upp egna filmer på YouTube har en egen hemsida. Så klickar du på användarnamnet till en video som du tycker är intressant kommer du till dennes sida och kan se alla användarens uppladdningar.

Om du hittar ett klipp som du gillar eller vill visa ditt eget klipp i fler kanaler kan man länka eller bädda in klippet på en egen hemsida eller på andra sociala medier som facebook, twitter eller på en blogg.

Vem använder YouTube? Som jag skrivit tidigare finns här videoklipp i alla möjliga (och omöjliga) kategorier. Och såväl företag, myndigheter som privatpersoner lägger upp material och använder sig av andras klipp. I skolundervisning (skolverket), som underhållning eller för att ha koll på konkurrenter. I ”Unga svenskar och Internet” kommer man dock fram till att av de videoklipp som läggs upp på internet är 73% upplagt av personer under 25 år (Findahl, 2009).

Findahl Olle (2010) “Unga svenskar och Internet 2009”. Stockholm, .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur), Danagårds Grafiska, [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.wii.se/publicerat/rapporter.html [2011-05-30]

0

YouTube 2 – Vad är YouTube?

Kanske skulle detta vara det första inlägget om YouTube igentligen. Men nu blev det inte så. Här kommer i alla fall en liten genomgång om vad YouTube är för er som inte använt eller tittat själva. Jag är själv en nybörjare vad gäller att lägga upp egna klipp på sidan, nu har jag skaffat ett konto och under nästa vecka är det tänkt att jag ska komma igång på riktigt. Däremot har jag använt YouTube en hel del för att titta på andras klipp, allt från musikvideos till instruktionsfilmer.

”YouTube är ett forum där användare kan ta kontakt, hjälpa varandra och inspirera över alla gränser, och fungerar som en distributionsplattform för dem som skapar originalinnehåll eller annonserar i stor eller liten skala” (YouTube). Mycket konkret är YouTube en (webb)plats där man kan ladda upp videoklipp. Det är kostnadsfritt om klippet är under 2 gigabyte och 15 minuter. Genom att registrera ett konto på YouTubes hemsida får du möjlighet att ladda upp dina egna klipp, vill du bara titta är det möjligt för alla med tillgång till internetuppkoppling.

YouTube grundades 2005 av Chad Hurley, Steve Chen och Jawed Karim och fick ett enormt genomslag. Enligt usatoday.com hade YouTube i juni 2006 ca tjugo millioner unika tittare i månaden och det laddades upp 65.000 klipp varje dygn (Reuters, 2006)!

YouTube har under de senaste åren varit en riktig partykiller då det alltid är någon som ska visa något roligt, galet, intressant klipp och sedan blir en hel hög av festdeltagarna fast framför datorn för att se klipp efter klipp. Allt finns på YouTube. Kanske är det mest känt för att det finns ett otal musikvideos men här lägger även stora företag upp intervjuer med sin vd, föräldrar lägger ut klipp på sina bebisar och självklart läggs här ut reklam. Det är en plats där privata middagsögonblick samsas med klipp som är en del av en företagsstrategi, videobloggar, animerat..  Ja, allt som man kan visa som video och som inte är olagligt eller upphovsrättsskyddat är enligt YouTube tillåtet att ladda upp. Och det laddas upp.

Reuters (2006), Usa Today [Elektronisk] Tillgänglig. http://www.usatoday.com/tech/news/2006-07-16-youtube-views_x.htm [2011-04-17]

YouTube [Elektronisk] Tillgänglig. http://www.youtube.com/t/about_youtube, [2011-04-17]

0

YouTube 1 – det går nästan av sig själv

När man läser och hör om YouTube handlar det ofta om människor som blivit kända genom att ”bara” lägga ut ett klipp på YouTube. Ett exempel finns här på tv4:as nyhetskanalen (Moberg, 2011) där man talar om att många klick på YouTube i stort sett garanterar kändisskap. Och, som ofta när det gäller YouTube, handlar det om musikinlägg/videos. Jag tycker att liknande retorik ofta hörs när det gäller fenomen på nätet. Att det går så fort och att det är lite slumpartat. Det verkar vara lätt att glömma att Internet/YouTube är en distributionskanal, att någon faktiskt måste ha producerat något först innan det är klickbart.  Det är också sällan man ser eller hör någon fördjupa sig i varför ett inlägg lockar så många. YouTube ger möjlighet till en enorm genomslagskraft men det är också väldigt många timmar film som laddas upp som inte ses av särskilt många, mediet i sig garanterar alltså inget genomslag eller kändisskap. När de i inslaget på nyhetskanalen säger att många klick garanterar kändisskap skulle man lika väl kunna säga att försäljning av många skivor garanterar detsamma. Men det skulle ju låta löjligt självklart..

Moberg, Karin (2011). ”Mobbas på nätet – blir världskändis”, TV 4, Nyhetskanalen. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.nyheterna.se/1.2084238/2011/04/05/mobbas_pa_natet_blir_varldskandis [2011-06-22]

2

Litteratur och förändring

så har jag efter moget övervägande ändrat mig. Jag vill inte arbeta med podcast, det var ett förhastat beslut. Istället kommer jag göra en film för YouTube. Alltså: Blogg – YouTube – Twitter. Hoppas det går bra att ändra sig så.

Och till litteraturen, har noga letat både på nätet och i bibliotekets hyllor och kommer till att börja med ha nedanstående som huvudlitteratur:

”How to do everything with YouTube”, Fahs Chad, McGraw-Hill cop 2009, New York

”Twitter: tips, tricks and tweets”. McFedries Paul, Wiley Publishing 2009

”Bloggtider”, Våge Lars, Stattin Erik, Nygren Gunnar, Stiftelsen Intitutet för mediestudier 2005

Artikel: ”The reluctant audience: Online Participation in the Swedish Journalism Context”, Annika Bergström, Göteborgs Universitet

Detta kommer möjligen att förändras och framförallt kompletteras under arbetets gång.

0

Lärkontrakt

Tjänsteperspektiv

Jag har tänkt att fördjupa mig i blogg,  podcasting (antagligen video) och twitter.

Jag kommer att blogga om podcasting, podcasta om twitter och twittra om blogg. Har funderingar på att endast använda mobilen i twitterdelen.

I min essä kommer jag att framförallt undersöka bloggen ut ett användarperspektiv. Men jag kommer även att kort redogöra för mina erfarenheter från de andra distributionsformerna.

Kurslitteratur och vetenskaplig artikel är inte bestämda ännu, jag får återkomma om det.

0

uppstart!

då var det dags för min första blog. Att jag äntligen kommer igång beror på kursen digitala distributionsformer och att jag helt enkelt är tvungen. Men det känns bra. Sitter just nu och går igenom kurswebben för att se vad som ska göras under kursen, det kommer att bli spännande. Behöver tänka igenom vad jag vill fördjupa mig i och sen är det bara att köra!

0