Sanna Levelius - Illustration | YouTube 1 – det går nästan av sig själv
illustration, visuell kommunikation, konst, bilder, teckning, pedagog, bildspråk, bildförståelse, kommunikationsmaterial
21617
post-template-default,single,single-post,postid-21617,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-1.6,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

YouTube 1 – det går nästan av sig själv

När man läser och hör om YouTube handlar det ofta om människor som blivit kända genom att ”bara” lägga ut ett klipp på YouTube. Ett exempel finns här på tv4:as nyhetskanalen (Moberg, 2011) där man talar om att många klick på YouTube i stort sett garanterar kändisskap. Och, som ofta när det gäller YouTube, handlar det om musikinlägg/videos. Jag tycker att liknande retorik ofta hörs när det gäller fenomen på nätet. Att det går så fort och att det är lite slumpartat. Det verkar vara lätt att glömma att Internet/YouTube är en distributionskanal, att någon faktiskt måste ha producerat något först innan det är klickbart.  Det är också sällan man ser eller hör någon fördjupa sig i varför ett inlägg lockar så många. YouTube ger möjlighet till en enorm genomslagskraft men det är också väldigt många timmar film som laddas upp som inte ses av särskilt många, mediet i sig garanterar alltså inget genomslag eller kändisskap. När de i inslaget på nyhetskanalen säger att många klick garanterar kändisskap skulle man lika väl kunna säga att försäljning av många skivor garanterar detsamma. Men det skulle ju låta löjligt självklart..

Moberg, Karin (2011). ”Mobbas på nätet – blir världskändis”, TV 4, Nyhetskanalen. [Elektronisk]. Tillgänglig: http://www.nyheterna.se/1.2084238/2011/04/05/mobbas_pa_natet_blir_varldskandis [2011-06-22]

2 Comments
  • girlwithhairribbon1

    15 april, 2011 at 12:43 Svara

    Jag tycker det är en intressant tanke du lyfter fram. Nu är ju de flesta någorlunda bekanta med Youtube antar jag, men det finns antagligen människor som inte alls vet vad det går ut på eller hur det fungerar. Kanske vore det bra med en enklare beskrivning av vad Youtube är och på vilka olika sätt Youtube används, är det bara för att titta på amatörklipp eller används det av annonsörer också, kan vem som helst lägga upp ett klipp och får det handla om vad som helst och så vidare.
    Jag tycker det är intressant att du tar upp just frågan om vad det är som gör att ett klipp får enorm genomslagskraft alternativt knappt ses av någon. Jag hade gärna sett exempel på klipp som blivit väldigt uppmärksammade och populära. Jag hittade en rapport som skrivits vid University of California. De har undersökt och försökt förstå vad det är som gör att ett klipp ses av många och varför vissa klipp får kommentarer och skickas vidare bland vänner. De hänvisar även till andra forskare och författare som fördjupat sig i frågan om popularitet på Youtube. Så om detta är något som intresserar dig så kan denna vara att rekomendera. Den heter A first step towards understanding popularity in youtube. De nämner bland annat att de hittat ett mönster av att när ett klipp sets 400 gånger så resulterar detta i kommentarer eller att klippet skickas vidare bland vänner. (Chatzopoulou,Sheng, Faloutsos, 2010)
    Jag tycker som sagt det du skrivit är mycket intressant och skulle gärna se en vidare diskussion om ämnet.

    Källor

    Chatzopoulou,Sheng, Faloutsos,(2010)A first step towards understanding popularity in youtube [Elektronisk]
    [Tillgänglig]
    (2011-04-15)

  • girlwithhairribbon1

    15 april, 2011 at 12:48 Svara

    När jag skrev källan verkar det som att länken till uppsatsen försvann, den stod mellan [Tillgänglig] och (2011-04-05). följande länk leder till rapporten: http://www.cs.ucr.edu/~michalis/PAPERS/youtube_CAMERA.pdf.

    Mvh
    Michelle

Post a Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.