Sanna Levelius - Illustration | bildförståelse i förskola skola
bilder, bildförståelse, valand, akademi valand, filmskolan, förskola, skola, fotografi, barn, kamera, teckna, se, kurs
21860
post-template-default,single,single-post,postid-21860,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-1.6,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Mer än tusen ord

DSCN0146

Vi säger ofta ”en bild säger mer än tusen ord” men sällan använder vi något av dessa ord för att samtala kring bilden. Det verkar som om alla är överens om att bilden har stor betydelse, att den talar till oss på ett mer direkt sätt än vad en text har möjlighet att göra. Vi ser dessutom otroligt många bilder i alla möjliga sammanhang, vi lever i en mycket visuell kultur.

Men varför lägger vi då så lite vikt vid bilden? Texter bearbetas och tragglas, det talas mycket om hur viktigt det är att öva läsning och läsförståelse. Och det är jag också övertygad om att det är. Men bildförståelse? Är inte det viktigt? Om en bild säger mer än tusen ord kan det vara bra att diskutera vilka ord det är, och vilken betydelse avsändaren vill lägga i bilden.

Under våren har jag den stora förmånen att få arbeta med en grupp 4 – 5 -åringar på en förskola ”med kameran som verktyg”. Projektet ingår i en kurs jag läser på Akademi Valand och är otroligt spännande. Bilder ovan är tagen av ett av barnen i gruppen, uppdraget var att ta kort på något litet i rummet och alla barn såg olika saker. Här är det såklart hjulet som är litet. Idén med projektet är att väldigt konkret använda bilder i verksamheten. Att börja samtala kring bilder och att genom att själv vara producent av bilder få en större förståelse av bilder man ser. Ställer man sig frågan, hur gjorde du för att ta den här bilden? var du nära eller långt bort? varför tog du bilden? vad är på bilden? Genom att reflektera kring detta ökar medvetenheten om att det finns en avsändare bakom varje bild och att denna väljer, och väljer bort, motiv när den tar bilden.

Jag har länge velat öka bildens värde, att bilderna på exempelvis en hemsida ska ges samma omsorg som texten. Att det har betydelse vad vi ser på. Att det är både intressant, roligt och viktigt att diskutera och samtala kring bilder (allt från renässansmåleri till reklamskyltar och ikoner). Efter den här första träffen med förskolegruppen känner jag ännu starkare hur viktigt detta är. Jag är övertygad om att det är utvecklande att öva sitt seende, att undersöka stort som smått i sin omgivning. Att se är svårare än vad man tror, det är skrämmande lätt att ta saker för givet. Att se sin sig omkring med olika ”glasögon” får oss att märka att världen är mycket mer mångfacetterad än man kan tro. Det ger en större förståelse för både sig själv och andra, tror jag

Bilden nedan är en av fotografierna av barnen där det experimenterades med hur en bild på ett objekt (mina glasögon) blir om man går nära nära och om man går långt ifrån. Att lämna över producerandet till barnen ger ofta oväntade perspektiv och motiv man inte själv skulle valt. Ett prestigelöst upptäckande av sin omgivning. Något många vuxna också borde öva på. Så sluta att slentrianmässigt mässa om att en bild säger mer än tusen ord och börja att verkligen skapa och samtala om bilder istället!

IMG_1394

2 Comments
  • Klara Härgestam

    30 januari, 2015 at 18:39 Svara

    Kul inlägg! Jag va på en föreläsning häromdagen om visuell makt. Det är verkligen viktigt att vi lär oss tolka, läsa och förstå bilder också.

    Googla Joanna Rubin Dranger och visuell makt så lär du få fram mkt material från henne, föreläsaren.

    Trevlig helg!

    • admin

      30 januari, 2015 at 18:40 Svara

      Tack, det ska jag göra! Gillar hennes bilder/serier. Kul att du läste.

Post a Comment