Sanna Levelius - Illustration | Ni kallar det Reggio Emilia. Jag kallar det bullshit!
illustration, visuell kommunikation, konst, bilder, teckning, pedagog, bildspråk, bildförståelse, kommunikationsmaterial
1393
post-template-default,single,single-post,postid-1393,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-1.6,wpb-js-composer js-comp-ver-7.3,vc_responsive

Ni kallar det Reggio Emilia. Jag kallar det bullshit!

Byggandet av förskolor i vår region utgår utifrån en ny idé inom förvaltningen. Det ska vara stora salar, gemensamma kapprum och matsal där alla ska få plats.
Idag är det väldigt stora barngrupper på förskolorna.
Indelningen på vår förskola till hösten innebär två avdelningar med 23 respektive 24 barn. Barnen är då mellan 1 och 5 år.
Många att lära känna, många relationer att hålla reda på för ett litet barn.

Efter sommaren ska vår förskola inhysas i en helt nybyggd förskola pga renovering (en renovering som också innebär anpassning till dessa nya idéer).
Här har man byggt enligt den nya principen.
De två barngrupperna kommer att ha varsitt rum att disponera och en gemensam ateljé (tänk er drygt 20 förskolebarn i ett rum).
Matsal delar man med ytterligare en förskola som rumsterar på nedervåningen, där ska alltså ca 100 barn mellan 1 och 5 år få matro.

Kritik möts med att detta är den nya pedagogiken, Reggio Emilia har nämnts.
Jag har inget emot filosofin bakom Reggio Emilia, tvärtom, men detta har inget med Reggio Emilia att göra.
Det har överhuvudtaget inget med pedagogik att göra.

Stora barngrupper är inte bra för barnen!
Och det nya byggsättet gör det än värre med hög ljudvolym, spring och problem med att organisera arbetet.

När ska det bli tid att lyssna på barnens behov?

7 Comments
  • bibbi wiselqvist

    31 maj, 2012 at 19:40

    Ja, vad ska man säga….det finns tydligen en del ledare som uppfattar Reggio med de konsekvenser som du nämner och det är verkligen att förenkla det hela!!
    Reggio står för ett FÖRHÅLLNINGSSÄTT och är ingen metod!!!
    Det innebär att VARJE PEDAGOG måste ta ett filosofiskt ställningstagande över vad en människa är och göra en personlig utvecklingsresa så att konsekvensen i förskolan går från kvalité till att bli meningsskapande för alla inblandade. Detta tar tid och kräver resurser som de flesta kommuner inte vill ta ansvar för samtidigt som de lurar oss pedagoger med vackra ord om att ”nu ska vi arbeta Reggio” för det är ju liksom inne nu….

    • sanna

      31 maj, 2012 at 20:12

      Tack för ditt inlägg. Det är några som missuppfattat min inställning till Reggio pga rubriken. Men jag tycker att det är en mycket intressant pedagogik eller förhållningssätt. Det jag kritiserar är hur det används som alibi för dåliga förändringar i förskolan. På de förskolor som är aktuella här arbetar man inte utifrån Reggio. (inte heller på Heljeröd i Mölndal som är nybyggd utifrån samma princip och får kritik från föräldrar och pedagoger). Det är från ledningens sida man hänvisar till pedagogik och har nämnt Reggio när vi kritiserar de stora salarna. Detta vänder jag mig emot!

  • Ingrid Jogfors

    1 juni, 2012 at 06:29

    anknytningsteorier? små barn under tre år? så kallade” barn med särskilda behov”? vad som fungerar för äldre barn och barn som är väldigt framåt kanske inte är samma för yngre barn. Läs tex Magnus Kihlbom mfl ”små barn i förskolan” och annat om anknytning

    • sanna

      1 juni, 2012 at 08:03

      Jag tror också att barn har olika behov. Men jag tror att behovet av att bli sedd, att bli lyssnad på och ibland ha möjlighet till lugn och ro gäller alla. Och mitt inlägg gäller förskolan, barnen är mellan 1 och 5 år. De är alla små barn. Jag anser att detta sätt att bygga förskolor på, och de stora barngrupper som råder, är en katastrof för barnen. Det är inte bra för någon.

  • Cirrus Surfer

    1 juni, 2012 at 12:59

    Ungefär lika pedagogiskt som råtting. Om alla får lika mycket mental pisk så mår dom lika dåligt. Sann demokrati.

  • Helena Roth

    1 juni, 2012 at 15:58

    Visst är det absurt – inte minst att man kanske försöker sätta en snofsig etikett på det hela för att det då ska låta lite bättre än det är. ungefär som att stoppa pencillinpillret i lite sylt för att det ska gå ner bättre… 🙂

    Sitter i samordningsgruppen för Barnverket, som ni hittar här: http://www.barnverket.se.

    Vi strävar för att förskolor/skolor/fritids ska få möjlighet att faktiskt leva upp till sina styrdokument, för så är det inte på allt för många ställen idag! Och det kan ju ändå inte vara meningen.
    /Helena, Samordningsgruppen Barnverket

    • sanna

      1 juni, 2012 at 16:04

      Följer Barnverket på håll, på FB och liknande. Bra att ni finns!