Sanna Levelius - Illustration | Bloggar
illustration, visuell kommunikation, konst, bilder, teckning, pedagog, bildspråk, bildförståelse, kommunikationsmaterial
21619
post-template-default,single,single-post,postid-21619,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-1.6,wpb-js-composer js-comp-ver-7.3,vc_responsive

Bloggar

Som en del i kursen Digitala distributionsformer ska jag presentera tjänsten blogg genom att twittra om denna. Det är lite svårt att få plats med allt man vill i en tweet, så jag kommer kombinera de olika distributionsformerna lite grann.

Så i mina tweets kommer det gå att läsa korta fakta och påståenden om bloggfenomenet, och här på bloggen kommer finnas lite längre utförligare texter med ordentliga referenser. Och de kommer att vara sammanlänkade. Mina tweets kan du se direkt här på sidan..

Du kan också gå in här och se hur jag presenterar twitter på YouTube.

Tags:
No Comments
  • Kikki Swedman

    21 maj, 2011 at 16:42

    Hej Sanna!

    Fantastiskt kul filmer du gjort om Twitter. Jag gillar dem verkligen.
    Eftersom Twitter inte tillhör någon av de tjänster jag själv valt var jag nyfiken på hur det fungerade.
    Framför allt så är jag intresserad av hur företag använder sig av Twitter. Här är lite info som jag hittade.

    Hur kan företag använda Twitter?

    Många företag och nyhetssajter använder idag Twitter och har insett att det är på de sociala medierna de bör synas. Twitter är ett effektivt och snabbt sätt för företag att hålla kontakt med kunder och omvärlden.

    Det finns många olika möjligheter för företag att utnyttja Twitter på och Elin Elfström skriver på sajten Mediaanalys att de vanligaste användningsområdena idag är kundservice och som ersättning eller komplement till nyhetsbrev. Twitters begränsning på korta tweet, meddelanden på max 140 tecken gör företagen tidseffektiva eftersom de måste svara kort och koncist. Många företag skickar även ut sina kampanjerbjudanden och produktreleaser på Twitter med lyckade resultat enligt Elin Elfström på medieanalys-newsroom.se.

    ”En framgångsfaktor för företagen på Twitter tror jag kommer att bli att etablera experter snarare än att pumpa ut information”. Det skrev Anders Lundin i sin blogg Text 100 Stockholm 2009. Han påpekade också att det var viktigt för företagen att ta fram tydliga användarpolicies utan att samtidigt kväva användarna. ”Det måste fortfarande vara möjligt att vara transparent och ge ett värde till dem som lyssnar och delta i konversationen”.

    I samma blogg redogör han för en rapport publicerad 2009 av Analysföretaget Garner där de identifierade fyra olika användningsområden över hur de såg att företag använde Twitter på.

    Direkt marknadsföring – som ett rent ”push-verktyg” för att få ut information om produktnyheter eller i likhet med en reklamkanal som kopplas till den övriga marknadsmixen.

    Indirekt marknadsföring – företagets egna rådgivande ”experter” twittrar om det egna företagets verksamhet i syfte att stärka sitt egna personliga varumärke och för att ta del av den befintliga konversationen.

    Internt kommunikationsverktyg – medarbetare använder twitter internt på eget initiativ.

    Omvärldsbevakning – företaget använder twitter för att följa det som dagligen diskuteras om företag och produkter, eller som ett första steg för att sedan även interagera med kunder eller för att identifiera eventuella kriser.

    I samma rapport påpekade Gartner att Twitter är ett verktyg utvecklat för individer snarare än företag, men att det trots det förstås finns stora möjligheter för företagen i och med att användandet börjar få ett så stort genomslag.

    Källor:

    Elfström, Elin (2011), Twitter för företag, MediaAnalys. [Elektronisk] http://www.mediaanalys-newsroom.se (2011-04-01) Tillgängligt: [2011-05-20].

    Lundin, Anders (2009), Så använder företagen Twitter idag – men vad händer sen?, Text 100 Stockholm. [Elektronisk] text100sthlm.typepad.com (2009-03-29) Tillgänglig: http://text100sthlm.typepad.com/blog/2009/03/ny-gartnerrapport-4-s%C3%A4tt-som-f%C3%B6retag-anv%C3%A4nder-twitter-i-framtiden.html [2011-05-20].

    • sannalevelius

      23 maj, 2011 at 10:53

      Kul att du gillar dem, Kikki!
      Nu finns även sista filmen ute, jag lär mig på vägen och nu tror jag att det också finns lite tid att hinna läsa allt. Intressant tillägg om hur man kan använda Twitter i marknadsföring! Det finns oändliga möjligheter med Twitter som dessutom är under ständig utveckling. Det gör att jag inte riktigt kan få med allt i mina små filmer.
      Bra tillägg, tack!

  • stefan niklasson

    23 maj, 2011 at 19:17

    hej Sanna!
    Vilka sköna filmer du gjort, det är sann glädje att göra animationer!
    Den tredje filmen tyckte jag du fick lite extra snits på.
    Ville bara tala om att det är snyggt, trevlig och underhållande.
    hälsar Stefan

    • sannalevelius

      23 maj, 2011 at 19:27

      Tack, Stefan.
      Jo, det tar lite tid att lära sig. Men det blir bättre ju mer man jobbar med det. Det är väldigt roligt och jag kommer att fortsätta.